PIPARI no Girkančiem un Tērvetes

Pētījumu veica Rūta Kirikova.

Pirmie zināmie pieraksti par šai  Piparu dzimtai piederīgajiem ir atrodami Šauļu luterāņu baznīcas grāmatā, sākot ar apmēram 1840.gadu. Tajā laikā vismaz divas Piparu ģimenes ar saviem bērniem un bērnu bērniem  ir dzīvojušas un strādājušas Girkanču muižā, Lietuvā.  Girkanču muiža tolaik piederējusi Pālenu dzimtai, un tā atrodas netālu no tagadējās Lietuvas-Latvijas robežas, uz dienvidiem no Žagares. 19.gadsimta beigās un 20.gadsimta sākumā Piparu dzimtas pēcteči dzīvojuši Tērvetē, toreizējā Kalnamuižā, kas arī piederējusi Pālēnu dzimtai.

20.gadsimta sākumā Piparu pēcteči dzīvo Kalnamuižā (Tērvetē) un tās apkārtnē, bet pēc 2.pasaules kara - arī Aucē, Bukaišos, Dobelē, Ķekavā, Vircavā, Zaļeniekos.

Piparu dzimtas pirmssākumi



Izpētot Šauļu luterāņu draudzes 1834. – 1853. gada uzsaukto un laulāto reģistra datus, var secināt, ka 19. gadsimta pirmajā pusē Šauļu apriņķa Girkanču muižā dzīvojušas divas Piparu ģimenes: 1) kalpi Ernests un Grieta Pipari, kuriem dzimuši bērni Anne (ap 1819), Trīne (ap 1820) un Jannis (ap 1821/1928).; 2) saimnieki Jannis un Anlīze Pipari, kuriem dzimuši bērni Jannis (ap 1818), Trīne (ap 1822), Lība (ap 1823), Līze (ap 1827) un dvīņi Anne un Zanders (1839).

Jannis un Ernests Pipari visdrīzāk bijuši radinieki, iespējams, brāļi vai brālēni, bet nav tiešu pierādījumu abu radniecībai. Domājams arī, ka abās ģimenēs bijis vairāk bērnu, kuri dzimuši un miruši laikā pirms uzvārdu piešķiršanas zemniekiem.

Tieši Ernests Pipars (1778-1848) ir senākais zināmais Emīlijas Buividas, dzim. Pipars, tiešais sencis, kurš, spriežot pēc ieraksta Šauļu luterāņu draudzes mirušo reģistrā, ap 1778. gadu dzimis “Tukumā”. Tiesa, jāatzīmē, ka norādītais vecums drīzāk ir aptuvens, ne precīzs, un ierakstītais “Tukums” var nozīmēt gan Tukuma miestu, gan Tukuma draudzi vai pat Tukuma apriņķi.[1] Tā kā Kurzemē uzvārdu piešķiršana zemniekiem notika salīdzinoši vēlu, nav zināms Ernesta dzīvesvietas maiņas iemesls un laiks, bet visiem trim viņa iepriekš minētajiem bērniem iesvētību ierakstos minēts, ka dzimuši Girkanču muižā Šauļu apriņķī. Ernests Pipars miris “no vecuma vājuma” 1848. gada 13. augustā (v.st.) un 16. augustā apglabāts Girkanču kapos. Draudzes mirušo reģistrā atzīmēts, ka 70 gadus vecais Girkanču vaļinieks (Lostreiber) ir precējies.[2] Viņa sievas nāves datumu nav izdevies noskaidrot. 

Jannis Ernesta d. Pipars

Jannis (Janis) Ernesta dēls Pipars (1821-ap 1890) dzimis Kauņas guberņas Šauļu apriņķa Kropju pagastā (mūsdienās pagasts Kauņas guberņas Šauļu apriņķī ar pagasta centru Kruopiai). Ziņas par viņa dzimšanas gadu ir pretrunīgas –

1) 1845. gadā Girkanču muižas vaļinieku Ernesta un Grietas Piparu dēls iesvētīts Šauļu luterāņu draudzē, Elkišķu baznīcā, un iesvētāmo reģistrā ierakstīts, ka viņš dzimis Girkančos 1828. gadā. Lai gan parasti baznīcas dati tiek uzskatīti par precīzākiem nekā, piemēram, cara laika tautas skaitīšanas dati, tomēr Šauļu iesvētāmo reģistrā novēroti vairāki kļūdaini ierakstīti dzimšanas dati arī tiem Piparu ģimenes locekļiem, kuru dzimšanas gadi ir skaidri zināmi

2) Viskrievijas Tautas skaitīšanā, kas tika veikta 1896./97. gadu mijā, savukārt, viņš pierakstīts kā 75 gadus vecs vīrs, tātad varētu būt dzimis ap 1821. gadu. Tiesa, vecums, iespējams, norādīts neprecīzi. Tautas skaitīšanā minēts, ka Jannis Ernesta d. Pipars ir “bijušais kroņa zemnieks”, t.i., savulaik bijis piederīgs, t.s., kroņa muižai.

1855. gada 13. februārī (v.st.) Jannis Pipars Šauļu luterāņu draudzē laulāts ar Lavīzi Juknu.[4] Diemžēl lakoniskais ieraksts nesniedz papildu informāciju par Jaņņa līgavu.

Zināms, ka vismaz līdz 1866. gada nogalei, kad Šauļu draudzē kristīta viena no Jaņņa meitām, Piparu ģimene pavadījusi Girkanču muižā, kur dzimuši viņa vecākie bērni.

Vēlāk, domājams, Pipari pārcēlušies uz Tērvetes jeb Kalnamuižas pagastu – ap 1877./78. gadu dzimusī meita Šauļu draudzē vairs nav kristīta, bet ziņas par Jaņņa bērnu iesvētībām Kalnamuižas luterāņu draudzē atrodamas, sākot no 1879. gada.

Zināms, ka pēc Lavīzes nāves Jannis Pipars precējies atkārtoti, tomēr ne ierakstu par viņa pirmās sievas nāvi, ne ziņas par otrajām laulībām ar Grietu Šauļu luterāņu draudzē nav izdevies atrast, savukārt attiecīgā perioda Kalnamuižas draudzes baznīcgrāmatas nav saglabājušās.

1896./97. gadu mijā Jannis Pipars kopā ar dēla Jaņņa ģimeni un otro sievu Grietu dzīvojis Kalnamuižas (mūsdienās: Tērvetes) pagasta “Šķindeļu” mājās. Tautas skaitīšanas lapā ierakstīts, ka Grieta dzimusi Žagares pagastā un ir 60 gadus veca, tomēr, ņemot vērā abu kopīgās meitas Lavīzes dzimšanas gadu (1887), domājams, Grieta bijusi jaunāka.

Jaņņa Pipara un Lavīzes, dzim. Jukna, pēcnācēji


Kā minēts iepriekš, 1855. gada 13. februārī (v.st.) Jannis Ernesta d.  Pipars Šauļu luterāņu draudzē laulāts ar Lavīzi Juknu. Vienlaikus viņiem Girkanču muižā dzīvojis otrs pāris ar tādiem pašiem vārdiem: Jannis Jaņņa d. Pipars un Lavīze Juhne (draudzes uzsaukto reģistrā ierakstīts Jukne), kuri laulājušies 1842. gadā.

Zināms, ka mūsu Piparu ģimenes tiešajam priekštecim Jannim Piparam divās laulībās dzimuši vismaz 11 bērni.

Dāvis Jaņņa d. Pipars (1863.-1921.)

Kā minēts iepriekš, Dāvis (Dāvus, vēlāko laiku dokumentos arī Davids) Pipars dzimis Girkanču muižā 1863. gada 14. februārī (v.st.), Šakinē. Dāvim ir dvīņu brālis Zāmels (Samels), kurš mirst maziņš. Bet 1879. gadā Dāvis Pipars no Vilik mājām iesvētīts jau Kalnamuižas (Tērvete) latviešu luterāņu draudzē.

Dzimšanas ieraksts Šauļu latviešu luterāņu draudzē 1864.gadā.


Iesvētību ieraksts Kalnamuižas luterāņu draudzē 1879.gadā.

1901. gadā Dāvis Pipars Dobeles latviešu luterāņu draudzē salaulāts ar Paulīni Grietu Žvīguli (dz. 1881; dažu bērnu kristību ierakstos pierakstīta arī kā Līna). Kaut arī, spriežot pēc bērnu kristību ierakstiem, Dāvis ar sievu nemitīgi pārvākušies no vienas Dobeles apkārtnes muižas uz citu, zināms, ka vismaz 1911. gadā Dāvis teritoriāli vēl aizvien bijis piederīgs “Kropju pagastam Kauņas guberņā”. 1. Pasaules kara laikā ģimene bijusi spiesta doties bēgļu gaitās – viņu jaunākā meita Emma dzimusi Palsmanes pagastā Valmieras apriņķī. Dāvis Pipars  miris 1921.gada janvārī, glabāts  Gaudauču kapos pie Akmenes (Lietuvā).


Dāvja un Paulīnes bērni dēla Augusta Pipara kāzās ar Vilhelmīni dz.Minkeviču, 1932.gads, Jēkabniekos. 

Stāv, no kreisās: Kristaps Pipars, Vilhelmīne, Augusts, Emma, Emīlija, Žanis. Sēž, no kreisās: Lūcijas vīrs Augusts Krūms, Lūcija, mamma Paulīne.

Dāvja un Paulīnes meita Emīlija

Emīlija Pipars dzimusi 1903.gada 29.decembrī kā otrais bērns ģimenē (16. decembrī pēc vecā kalendāra) Vecapguldes jeb Ānbomes muižā (Alt-Abgulden), kur tēvs tobrīd bijis zirgupuisis. 1904. gada 1.janvārī Emīlija kristīta Dobeles latviešu luterāņu draudzē, viņas krustvecāki bijuši tēvamāsa Līna (Karlīna) Štraube ar vīru Frici un laukstrādnieks Fricis Zoltners. 1911. gadā tēvamāsa un krustmāte Karlīne Štraube (dz.Pipars) ar vīru, kuriem nebija savu bērnu, Emīliju oficiāli adoptēja.

Sludinājums par Emīlijas Pipars adopciju laikrakstā “Tēvija” (Tēvija, Nr.36, 29.03.1911): Dobeles apr. 8. iec. pagasta tiesa dara caur šo vispārībai zināmu, ka pie Īles pagasta piederīgi laulāti draugi Fricis un Karline Štraube pieņem bērna vietā Kropju pag., Kauņas gub. piederīgu Davida un Paulines Pipar meitu, Emiliju Pipar, dzim. 16. dec. 1903. g., kura adopcija tiks no tiesas atvēlēta un apstiprināta šīs tiesas sēdē 30. aprīlī š. g., tādēļ pagasta tiesa uzaicina visus, kuriem kādas likumīgas ierunas pret šo adopciju, pienest tādas līdz minētam termiņam, jo pēc termiņa notecēšanas nekādas ierun. vairs netiks pieņemtas.


Emīlija Pipars-Štraube kopā ar audžuvecākiem devās 1.pasaules kara bēgļu gaitās uz Krieviju, Pleskavas apgabalu, atgriezās Tērvetē ap 1920.gadu, izmācījās par šuvēju, un 1928.gada novembrī apprecējās ar Kārli Buividu no Ukriem, kas tajā laikā strādāja pie Tērvetes ''Īkšķīšu" saimnieka Zīverta.

 
Emīlijas Pipars-Štraube (1903.-1993.) kāzas ar Kārli Robertu Buividu (1902.-1975.) Tērvetes ''Sprīdīšos'', 1928.gada novembrī.